i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncerty kolędowe

Chór Filharmonii Narodowej
Michałowski / Wilczyńska / Pankowiak / soliści

13 i 16 grudnia 2018

Więcej...

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Zakończenie sezonu artystycznego 2018/2019
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: A2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 50-100 zł

 

  transmisja on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com

 

U zarania koncepcji II Symfonii Gustava Mahlera znajdował się poemat symfoniczny Totenfeier z roku 1888 – późniejsza pierwsza część monumentalnego dzieła, w którym lęk przed śmiercią przezwyciężony został nadzieją na zmartwychwstanie. Mówi o nim podniosły, wokalny finał do tekstu wiersza Friedricha Klopstocka, od którego utwór przejął swój tytuł: Auferstehungssinfonie (choć nie pochodzi on od samego Mahlera). Programową symfonię sam Mahler interpretował jako wielką metaforę życia z jego radościami i troskami, obsesyjnym memento mori i wypływającą z chrześcijańskiej wiary (dwa lata po premierze Mahler stał się oficjalnie jej wyznawcą przyjmując chrzest) nadzieją na odkupienie i wieczną szczęśliwość. Stąd w muzyce obok elementów świadomie trywialnych (jak groteskowe echa wojskowych marszów) pojawiają się głębokie symbole, a przerażająca wizja śmierci z cz. I zostaje skonfrontowana z eschatologicznym przesłaniem finału o niezwykłej sile oddziaływania dzięki potężnym brzmieniom chóru, ogromnej orkiestry i organów. Już w swej pierwszej symfonii Mahler sięgnął po element pieśniowy – później wyróżnik większości jego symfonii, o ile jednak tam były to tylko instrumentalne cytaty, tu pieśń orkiestrowa pojawia się jako element wokalny w postaci przepięknego sola Urlicht do słów ze zbioru Des Knaben Wunderhorn (stanowiącego dla Mahlera niewyczerpane źródło inspiracji). W chwili premiery (Berlin, 1895) dzieło bardzo podzieliło publiczność i krytykę budząc wręcz furię konserwatystów i entuzjazm zwłaszcza młodych zwolenników muzycznego modernizmu. Historia oddała mu sprawiedliwość, czyniąc je jednym z najpopularniejszych w koncertowym repertuarze.

Piotr Maculewicz

 

 

Na koncert zaprasza Sponsor Roku Filharmonii Narodowej - Siemens Healthineers
 
 
Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign