i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Prior / Jasiurkowski / Sosnowska

pt., 19.10, 19:30
sob., 20.10, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
7 listopada, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna

koncerty 2, 3 i 5 listopada

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Uroczysty koncert z okazji 100. rocznicy odzyskania Niepodległości
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 50-100 zł
Wykonawcy
Program
Karol Szymanowski
- Uwertura koncertowa E-dur op. 12
Karol Szymanowski
- IV Symfonia - Symphonie concertante op. 60
Przerwa [20']
Karol Szymanowski
- Balet Harnasie op. 55

„Powstało w wolnej Polsce”

 

Koncert w ramach programu MKiDN Niepodległa 2018

 

 

 

 

 

 

Niewątpliwie najważniejszym, najbardziej inspirującym kompozytorem pierwszych lat Niepodległej był Karol Szymanowski. W czasie bolszewickiej rewolucji jego rodzina straciła swój skromny, lecz piękny majątek w Tymoszówce nieopodal Czerkasów, na odległych rubieżach dawnej Rzeczypospolitej i w 1919 zjechała do Warszawy. Mniej znany jest epizod zaangażowania Szymanowskiego podczas wojny polsko‑bolszewickiej, gdy brał udział w organizowaniu koncertów dla żołnierzy, komponował marsze i piosenki żołnierskie (Wiedzie nas Haller), był też członkiem Centralnego Komitetu Propagandy Związków Artystycznych. Na ogół jednak stronił od muzyki okazjonalnej, a umiłowaniu ojczystej tradycji dawał wyraz na kartach tych swoich dzieł, które w sposób niezwykle oryginalny sublimują artystycznie styl polski. Szymanowski starał się znaleźć dla niego nowe środki wyrazu, tworząc – podobnie jak wcześniej Chopin, choć z użyciem odmiennego muzycznego języka. Dominuje tu więc folklor imaginacyjny, niecytujący oryginalnych melodii, lecz sięgający po aluzyjne, skalowe i harmoniczne odwołania do ich idiomu (Mazurki, do pewnego stopnia także IV Symfonia „Koncertująca”). Czasem wszakże kompozytor sięga również po cytat – np. w Pieśniach kurpiowskich czy Harnasiach. Ten ostatni utwór stanowi wyraz długotrwałej fascynacji kompozytora żywiołowym folklorem Podhala i wieloletnich (datowanych od początku lat 20.) planów dzieła, które oddałoby mu artystyczny hołd. Długo tworzone, miało swą premierę w Národním divadle w Pradze (1935), później pokazała je Opera Paryska (1936), ze sławnym Serge Lifarem w roli Harnasia i w znakomitej scenografii Ireny Lorentowicz. Był to jeden z największych tryumfów za życia Szymanowskiego, niestety – zarazem jeden z ostatnich – gdyż ciężko już chory kompozytor niecały rok później zmarł. Premiera polska odbyła się w Operze Poznańskiej w 1938 roku, już po śmierci autora. Prezentowana również Uwertura koncertowa (1905) jest ciekawa przede wszystkim jako pierwsze z orkiestrowych dzieł Szymanowskiego – ujawnia jego młodzieńczą fascynację stylem Richarda Straussa, ale też jest warsztatowo doskonała i efektowna, toteż utrzymuje się w repertuarze zwłaszcza polskich orkiestr.

Piotr Maculewicz

 

Na koncert zaprasza Partner Filharmonii Narodowej - Party Serwis Catering Melon

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign