i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Prior / Jasiurkowski / Sosnowska

pt., 19.10, 19:30
sob., 20.10, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
7 listopada, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna

koncerty 2, 3 i 5 listopada

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: D2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 25-60 zł
Wykonawcy
Program
Hugo Alfvén
- I Rapsodia szwedzka op. 19 Midsommarvaka [12']
Carl August Nielsen
- Fynsk forår (Wiosna na Fionii), humoreska liryczna na głosy solowe, chóry i orkiestrę op. 42 [18']
Przerwa [20']
Edvard Grieg
- Peer Gynt op. 23, fragmenty z muzyki do dramatu Henryka Ibsena [63']

Program koncertu konfrontuje dzieła trzech luminarzy neoromantycznej muzyki skandynawskiej pochodzących z Norwegii, Danii i Szwecji, zainspirowanych tradycjami swych ojczyzn. Norweg Edvard Grieg w dojrzałym okresie twórczości skłaniał się chętniej ku lirycznym, kameralnym formom wypowiedzi, z preferencją dla fortepianowej miniatury oraz pieśni. Niekiedy jednak powracał do symfoniki – uczynił tak na prośbę wielkiego dramaturga Henrika Ibsena, komponując muzykę incydentalną do premiery (1876) jego nowego – i nowatorskiego, dramatu Peer Gynt. Opowiada on o podróży tytułowego bohatera od Norwegii aż po północną Afrykę. Przygody i napotkane postacie nawiązują do norweskich baśni i literackich toposów, ale też stanowią pretekst do filozoficznej i moralnej refleksji o współczesności. Barwna, obrazowa muzyka Griega (ujęta później w dwie koncertowe suity) przyćmiła swą popularnością dramat Ibsena, rzadko wystawiany poza Norwegią, i stała się – obok Koncertu a-moll – najpopularniejszym w skali globalnej dziełem swego twórcy.

Carl Nielsen przyszedł na świat na duńskiej wyspie Fionii – w swym późnym dziele Fynsk forar przywołuje ciepłe wspomnienia z dzieciństwa. Urocza kantata określona mianem humoreski lirycznej to rodzaj pogodnej sielanki „w ludowym tonie”, choć prawie nie sięga po oryginalne motywy folklorystyczne, lecz tylko naśladuje ich prostotę diatonicznymi melodiami i sylabiczną deklamacją, sławiących wiosnę i naturę, tekstów. Utwór zachwyca też delikatnymi, mieniącymi się wieloma odcieniami brzmieniami subtelnie traktowanej orkiestry.

Szwedzkiego kompozytora Hugo Alfvéna dość często porównuje się ze starszym od niego o kilka lat Richardem Straussem – obaj żyli bardzo długo będąc świadkami zasadniczych estetycznych przemian, zarazem pozostali wierni neoromantycznemu idiomowi oraz idei muzyki programowej; obaj też byli mistrzami sztuki operowania przebogatą paletą orkiestrowych barw. Midsommarvaka op. 19 (1903) to pierwsza z trzech rapsodii szwedzkich tego kompozytora, zarazem najpopularniejsze z jego dzieł, przywołujące cytatami ludowych pieśni i tańców atmosferę obrzędów nocy świętojańskiej. Żywiołowy utwór doczekał się też adaptacji baletowej.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign