i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Prior / Jasiurkowski / Sosnowska

pt., 19.10, 19:30
sob., 20.10, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
7 listopada, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna

koncerty 2, 3 i 5 listopada

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: B2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 50-100 zł
Wykonawcy
Program
Florent Schmitt
- poemat symfoniczny Tragedia Salome op. 50 [26']
Przerwa [20']
Claude Debussy
- Męczeństwo św. Sebastiana na głosy solo, narratora, chór i orkiestrę [72']

Paryska prezentacja monumentalnej opery Salome Richarda Straussa w 1907 wywarła na publiczności wielkie wrażenie i zwróciła uwagę wielu artystów na pełną dramatyzmu ewangeliczną historię, chętnie też wówczas przedstawianą w dziełach plastycznych. Wysoko wtedy ceniony i popularny, dziś już zapomniany, francuski kompozytor Florent Schmitt otrzymał jeszcze w tym samym roku zamówienie z Théâtre des Arts na balet-pantomimę o okrutnej królowej, która zainspirowała zabójstwo świętego Jana. Tak powstała La Tragédie de Salomé na kameralną (z uwagi na skromne możliwości teatru) obsadę. Jej powodzenie zachęciło kompozytora do rozszerzania aparatu wykonawczego do dużej orkiestry oraz chóru żeńskiego – ta wersja z roku 1911 została dedykowana Igorowi Strawińskiemu i przyjęta przez niego z uznaniem.

W tym samym czasie wystawiono w Paryżu inny fascynujący spektakl na motywach religijnych, który wywołał skandal: sceniczne misterium Le Martyre de saint Sébastien do libretta włoskiego poety i prozaika (później także wojskowego lotnika bombardującego Chorwację i awanturniczego polityka inspirującego swymi totalitarnymi ideami Mussoliniego), Gabriela D’Annunzio w choreografii Michela Fokina, ze scenografią Léona Baksta i muzyką Claude’a Debussy’ego. Jednak, to nie sama treść dramatu była powodem kontrowersji, lecz powierzenie tytułowej roli... sławnej tancerce Idzie Rubinstein. Arcybiskup Paryża uznał za niedopuszczalne wcielenie się w postać świętego męczennika kobiety, a do tego Żydówki – surowo zakazał katolikom uczestnictwa w przedstawieniach, zaś D’Anunzio został zaszczycony wpisaniem jego utworów na kościelny Index Librorum Prohibitorum. Nawet tak atrakcyjny skandal nie uratował pięciogodzinnego, modernistycznego spektaklu, który szybko zniknął z afisza (i nader rzadko nań w całości powraca). Ocalała jedynie wspaniała muzyka Debussy’ego ujęta w formę koncertowych Fragments symphoniques. Co ciekawe, Debussy – choć był mistrzem operowania barwami orkiestry – nie przywiązywał przesadnej wagi do tej incydentalnej oprawy, toteż jej częściowej orkiestracji, bardzo zresztą dobrej i interesującej, dokonał, na jego zlecenie przyjaciel i asystent kompozytora, André Caplet.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign