i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Prior / Jasiurkowski / Sosnowska

pt., 19.10, 19:30
sob., 20.10, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
7 listopada, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna

koncerty 2, 3 i 5 listopada

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert symfoniczny
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: A2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 50-100 zł

 

  transmisja on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com

 

Dla młodego Mozarta bardzo inspirujący był pobyt w Mannheimie w roku 1777 – działała tam jedna z najlepszych w ówczesnej Europie orkiestr, zatrudniająca wspaniałych solistów‑wirtuozów. Jednym z nich był oboista Friedrich Ramm, o którym Mozart wspominał w liście do ojca: „był tam (na koncercie w domu Cannabichów) pewien oboista, jest bardzo dobry, ma czysty, piękny dźwięk. Ofiarowałem mu koncert obojowy – omal nie oszalał ze szczęścia!”. Koncert ów to dość zagadkowy utwór, Mozart wspomina bowiem w innych listach także o koncercie obojowym dla przebywającego w Salzburgu Włocha Ferlendisa. Badacze nie są do dziś pewni, czy nie chodzi tu o warianty tego samego utworu, czy o dwa różne, obecnie bowiem znany jest jeden tylko koncert obojowy Mozarta, oznaczony numerem KV 314 (285d). Dzieło ukazuje rozmaite oblicza oboju, jego zdolność do snucia włoskiej kantyleny, ale także błyskotliwą wirtuozerię.

W trzeciej dekadzie XIX w. liczne miasta niemieckie włączyły się do obchodów rocznicy wydania drukiem Biblii przez Johannesa Gutenberga. W roku 1839 rada miejska Lipska zamówiła okazjonalne dzieło u Feliksa Mendelssohna, kapelmistrza orkiestry Gewandhausu. Początkowo planował skomponowanie oratorium, ostatecznie zdecydował się formę, którą sam określił mianem symfonii‑kantaty Lobgesang – „Śpiew chwały”. Jej architektonika zdaje się podążać za wzorem IX Symfonii Beethovena, w której element wokalny pojawia się tylko w części finałowej – także w II Symfonii Medelssohna trzy pierwsze części odpowiadają założeniu symfonicznego cyklu, jednak proporcje względem części wokalnej wskazują raczej na rolę rozbudowanego orkiestrowego wstępu do kantaty. Początkowe Maestoso eksponuje majestatyczny temat‑motto, które w finale zabrzmi ze słowami Psalmu 150 – „Alles, was Odem hat, lobet den Herrn”. Na tekst kantaty składają się biblijne wersy, głównie z psalmów i listów św. Pawła; pojawia się także ewangelicka pieśń Nun danket alle Gott. Prawykonanie dzieła miało miejsce w lipskim kościele św. Tomasza (25 czerwca 1840). Zawsze zafascynowany Bachem Mendessohn sięga również po efektowne środki polifoniczne, bardzo jednak nowoczesne i stroniące od neobarokowej stylizacji.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign