i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert oratoryjny

Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej
Michałowski / soliści

pt. 22.02, godz. 19:30
sob., 23.02, godz. 18:00

Więcej...

Konkurs na koncepcję graficzną

FN ogłasza konkurs na opracowanie koncepcji graficznej materiałów promocyjno-reklamowych.
Więcej...

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Kaspszyk / Baeva

sob., 2.03, godz. 18:00
niedz. 3.03, godz. 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej

16 marca, 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Koncert symfoniczny - Powstało w wolnej Polsce
Rodzaj koncertu: symfoniczny
Sala: Koncertowa
Abonament: D1 - Koncerty symfoniczne, Z1 - Złoty abonament
Cena: 25-80 zł
Wykonawcy
Program
Witold Lutosławski
- Wariacje symfoniczne
Robert Schumann
- Koncert fortepianowy a-moll op. 54 [31’]
Przerwa [20']
Antonín Dvořák
- V Symfonia F-dur op. 76 [36']

Lars Vogt zaprasza na koncert:

 

 

„Powstało w wolnej Polsce”

Koncert w ramach programu MKiDN Niepodległa 2018

 

 

 

 

 

 

Pod koniec lat 30. XIX w. Roberta Schumanna pochłaniała idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych popisom biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do swego projektu (rozpoczynając od koncepcji jednoczęściowej fantazji), a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert a-moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku, dzieło zaś szybko podbiło estrady całej Europy. Podziwiano (ale też początkowo krytykowano) osobliwą syntezę gatunków, łączącą idee symfonii, koncertu i sonaty. Droga wskazana przez Schumanna okazała się atrakcyjna dla następców – wielkie koncerty romantyczne i neoromantyczne (zwłaszcza pokrewny ideowo Koncert a-moll Griega) w mniejszym lub większym stopniu nawiązywały do tej właśnie koncepcji.

W V Symfonii Dvořáka krystalizuje się jego indywidualny styl kompozytora narodowego, z maestrią władającego orkiestrowym aparatem. Podobnie jak, w o kilka lat późniejszej, Szóstej przeważają tu nastoje pogodne, sielskie i pastoralne. W refleksyjnym Andante pojawia się jeden ze znaków rozpoznawczych autora – główny temat (o szerokim, słowiańskim geście) powierzony wiolonczelom. Symfonia czekała aż cztery lata na (dobrze przyjętą) premierę, zaś narzucony przez berlińskiego wydawcę numer opusowy jest myląco wyższy niż w dwóch kolejnych symfoniach.

„Skomponowane w 1938 roku Wariacje symfoniczne, które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty” – tak pisał o młodzieńczym dziele Witolda Lutosławskiego Tadeusz A. Zieliński. Kompozycja rozpoczęta jako praca dyplomowa ostatecznie nie została przedstawiona w tej roli, w warszawskim konserwatorium uznano ją bowiem za zbyt awangardową.

Piotr Maculewicz

 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign