i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncerty kolędowe

Chór Filharmonii Narodowej
Michałowski / Wilczyńska / Pankowiak / soliści

13 i 16 grudnia 2018

Więcej...

Händel - Mesjasz

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej
Haselböck / Im / Orliński / Boden / López

21 i 22 grudnia 2018

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej:

sob., 22 grudnia, godz. 18:00

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert oratoryjny
Rodzaj koncertu: oratoryjny
Sala: Koncertowa
Abonament: D2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 50-120 zł

 

  transmisja on-line na kanale Filharmonii Narodowej na www.youtube.com

 

Prawykonanie oratorium, które stać się miało wręcz emblematem tego gatunku, miało miejsce 13 kwietnia 1742 w Neale’s Music Hall w Dublinie, z udziałem niewielkiej orkiestry oraz chóru złożonego z 32 śpiewaków. Mesjasz – przeznaczony początkowo specjalnie dla dysponującego dość ograniczonymi środkami Dublina był dziełem w założeniu dość skromnym, raczej stroniącym od splendoru wielkich oratoriów londyńskich. Być może jednak właśnie w owym ograniczeniu środków tkwi – co paradoksalne – siła, nie zaś słabość utworu, który osiągnął dzięki temu niezwykłą wyrazową koncentrację i komunikatywność. Niekonwencjonalne jest też libretto Charlesa Jennensa zestawione wyłącznie z biblijnych cytatów (podczas gdy regułą było użycie poetyckich parafraz Biblii). Układają się w historię Zbawienia, opowiedzianą jednak nie w sposób bezpośredni, w oparciu o relacje Ewangelii, lecz przede wszystkim poprzez prorocze wizje Starego Testamentu i komentarze listów apostolskich. Premiera londyńska odbyła się rok później i spotkała się zrazu – w co trudno dziś uwierzyć – z przyjęciem dość obojętnym. Nieżyczliwa Händlowi prasa oponowała przeciw precedensowi użycia biblijnych wersetów w kompozycji przeznaczonej dla teatru, czyli z założenia miejsca świeckiej rozrywki, a na afiszach nie można było zamieścić tytułu Mesjasz, argumentowano bowiem, że nie godzi się traktować się w ten sposób imienia Zbawiciela. Toteż utwór anonsowano po prostu jako A New Sacred Oratorio, dopiero w roku 1749 pojawił się tytuł An Oratorio called Messiah. Dopiero wtedy, w końcu lat czterdziestych, niewdzięczni londyńczycy docenili wreszcie Händlowskie arcydzieło, z każdym wykonaniem darząc je coraz większym entuzjazmem. O jego randze świadczyć może fakt, iż Mesjasz był pierwszym oratorium, które zezwolono wykonywać w kościołach, dotąd tego rodzaju kompozycje prezentowano wyłącznie w teatrach i salach koncertowych. Pierwszą świątynią goszczącą Mesjasza była kaplica londyńskiego przytułku dla podrzutków Foundling Hospital – kompozytor co roku, począwszy od 1750, dyrygował tam swym dziełem, przeznaczając cały dochód (niemały, gdyż koncerty te cieszyły niebywałym powodzeniem) na rzecz przytułku.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign