i
Legenda
1
Organizacja FN
2
Współorganizacja
3
Organizator zewnętrzny
4
Koncert poza siedzibą
Zobacz repertuar

Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Prior / Jasiurkowski / Sosnowska

pt., 19.10, 19:30
sob., 20.10, 18:00

Więcej...

Transmisje online

Najbliższa transmisja
prosto z Sali Koncertowej
7 listopada, godz. 19:00

Więcej...

Po prostu... Filharmonia!

Projekt 1: Zagadkowo niestarzejąca się muzyka dawna

koncerty 2, 3 i 5 listopada

Więcej...
Powrót do listy koncertów

Repertuar

Kup bilet on-line
Koncert oratoryjny
Rodzaj koncertu: oratoryjny
Sala: Koncertowa
Abonament: C2 - Koncerty symfoniczne, Z2 - Złoty abonament
Cena: 25-60 zł

W roku 1829 dwudziestoletni Felix Mendelssohn poprowadził wykonanie siłami Singakademie w Berlinie, zapomnianej już wówczas, Bachowskiej Pasji wg św. Mateusza. Sukces tego epokowego koncertu przesądził o znacznym wzroście zainteresowania także innymi mistrzami baroku oraz gatunkami minionej epoki. Sam Mendelssohn prowadził później wykonania Bachowskich kantat, ale też przypomniał niemieckiej publiczności dzieła Händla (poznawał je przy okazji swych wizyt w zawsze chętnie goszczącej go Anglii), przyjmowane także z entuzjazmem. Stąd zrodził się pomysł, by reaktywować oratorium, z respektem dla tradycji, ale i z zastosowaniem nowych środków wyrazu. Tak, we współpracy z librecistą, zaprzyjaźnionym pastorem Juliusem Schubringiem, powstał Paulus. Bezpośrednim impulsem do jego skomponowania stało się zamówienie Frankfurter Cäcilien‑Verein z roku 1831; oratorium zostało ukończone dopiero po pięciu latach, a jego premiera w Düsseldorfie i niedługo później – w wersji angielskiej – w Liverpoolu okazała się wspaniałym sukcesem. W Paulusie kompozytor świadomie i twórczo nawiązuje do stylu Bachowskiego, obecnego w postaci chorałów i ścisłego kontrapunktu. Oratorium to w swym homiletycznym charakterze jest także bliższe kantatom lipskiego kantora, niż dramatyzowanym ujęciom właściwym Händlowi – do jego koncepcji silniej nawiązuje późniejszy Eliasz. Mimo sporej popularności Paulusa za życia Mendelssohna, później znacznie częściej wykonywano drugie z jego oratoriów, warto więc docenić możliwość zapoznania się z wcześniejszym, bardzo przecież interesującym i muzycznie pięknym dziełem.

Piotr Maculewicz

Filharmonia Narodowa
Pobierz aplikację
Prawa autorskie © 2016 Filharmonia Narodowa Realizacja: ActiveDesign